Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 28-01-2016 r. – WPI/200000/43/48/2016

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

DECYZJA Nr 48/2016

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 584 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 121 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 18 stycznia 2016 r. przez

  1. uznaje za prawidłowe w przedmiocie braku obowiązku odprowadzania dodatkowych składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wynagrodzenia, które przysługuje właścicielowi firmy z tytułu kosztów swojej pracy przy prowadzenia badań przemysłowych i prac rozwojowych w ramach „Projektu”, realizowanego przez (…). Wnioskodawcę w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.
  2. odmawia wydania pisemnej interpretacji w części dotyczącej wskazania trybu i zasad prowadzenia ewidencji osiąganych dochodów jak również potwierdzenia prawidłowości rozliczenia kosztów swojej pracy tj. wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy z tytułu realizowanego „Projektu”.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2016 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (…) wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. IU ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poinformowała, że w podpisanym „Projekcie” finansowanym mieści się w kategorii kosztów, przychód dla prowadzącego działalność gospodarcza. Wnioskodawca zwraca się z pytaniem czy jego dochody z tego „Projektu” będą podstawą do dodatkowych składek ZUS (płaci składki z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej).

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, ze w załączonym piśmie przekazuje dodatkowe informacje o „Projekcie”.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca podnosi, że dochody sfinansowane z dotacji i dopłat są zwolnione z podatku dochodowego zgodnie z art.21 ust. 1 pkt 129 updof. Zdaniem Wnioskodawcy te dochody również będą zwolnione z obowiązku odprowadzania składek ZUS od tych dochodów.

Z załączonego do wniosku pisma wynika, że intencją Wnioskodawcy jest interpretacja dotycząca kosztów wynagrodzenia w ramach wniosku o dofinansowanie

Wnioskodawca informuje, iż wraz z niniejszym pismem składa prośbę o wydanie interpretacji dotyczącej wynagrodzenia właściciela firmy w ramach prowadzenia badań przemysłowych i prac rozwojowych w Projekcie w ramach umowy o dofinansowanie Wnioskodawca zwraca się o informację czy istnieje możliwość wskazania /zaewidencjonowania przedmiotowego wynagrodzenia w ramach realizowanego przedsięwzięcia oraz czy będzie to podstawą do składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne ZUS.

Wnioskodawca wskazuje, wynagrodzenie uwzględnione w budżecie realizowanego Projektu:

  • badania przemysłowe (poziom dofinansowania (…) łączny koszt kwalifikowany (…))
  • prace rozwojowe (poziom dofinansowania (…) łączny koszt kwalifikowany (…).

Dalej Wnioskodawca informuje, że okres realizacji Projektu to (…) 2015r.- (…) 2018 r . łączny koszt kwalifikowany jest rozliczany w podziale na miesięczne kwoty wynagrodzenia po wystawieniu noty obciążeniowej.

Wnioskodawca podnosi, że powyższe wynagrodzenie zostało ustalone zgodnie z definicją określona w katalouu kosztów kwalifikowanych w ramach badań przemysłowych i prac rozwojowych którego fragment następnie Wnioskodawca zacytował.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów”, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie indywidualnej interpretacji dotyczącej obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Katalog podmiotów objętych obowiązkowymi ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi zawarty został w art. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5 powołanej ustawy, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność oraz osobami z nimi współpracującymi. Osoby prowadzące pozarolniczą działalność, podlegające z tego tytułu obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, objęte są również obowiązkowym ubezpieczeniem wypadkowym (art. 12 ust. I), natomiast ubezpieczenie chorobowe jest dla wymienionych osób dobrowolne (art. 11 ust. 2).

Podleganie osób prowadzących pozarolniczą działalność ubezpieczeniom społecznym wiąże się z obowiązkiem opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, a podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla osób prowadzących działalność pozarolniczą stanowi, stosownie do art. 18 ust. 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy. Składka w nowej wysokości obowiązuje od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku. Jednocześnie zgodnie z treścią art.20 ustawy, podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie chorobowe i ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez ograniczenia podstawy do kwoty 30- krotności. Przy czym stosownie do zapisów ust.3 art.20 ustawy powołanego powyżej – podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia chorobowe nie może przekraczać 250% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale. Natomiast podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne osób prowadzących pozarolnicza działalność, zgodnie z art. 81 ust 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2015r.. poz. 581 ze zm.). stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 75 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. Składka w nowej wysokości obowiązuje od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku.

W świetle aktualnie obowiązujących przepisów Zakład nie może weryfikować zadeklarowanej przez prowadzącego działalność podstawy wymiaru składek, o ile zadeklarowana kwota mieści się w ustalonym przez ustawodawcę przedziale. Należy również podkreślić, iż w powołanych przepisach mowa jest o kwocie deklarowanej, a nie „deklarowanym przychodzie”. Brak jest zatem ustawowego warunku aby kwota deklarowana odpowiadała faktycznym przychodom z tytułu prowadzenia działalności. Oznacza to, iż płatnik może deklarować różne kwoty do podstawy wymiaru składek za poszczególne miesiące, o ile wynoszą nie mniej niż minimalna podstawa wymiaru z uwzględnieniem ograniczeń, o których mowa w art. 19 ust.l oraz art.20 ust.3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Mając na uwadze treść wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz obowiązujące przepisy prawne Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie braku obowiązku odprowadzania dodatkowych składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wynagrodzenia, które przysługuje właścicielowi firmy z tytułu kosztów jego pracy przy prowadzeniu badań przemysłowych i prac rozwojowych w ramach „Projektu”, zawartym przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej – uznał za prawidłowe.

Ponadto, w myśl art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Z brzmienia powołanych powyżej przepisów wynika, iż wydanie pisemnej interpretacji dotyczy wyłącznic przepisów, z których bezpośrednio wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, natomiast w powyższym trybie Zakład nie dokonuje analizy zagadnień prawa podatkowego

Biorąc pod uwagę treść przywołanego wyżej art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wydaje interpretacji indywidualnych w zakresie wskazania trybu i zasad prowadzenia ewidencji osiąganych dochodów” jak również potwierdzenia prawidłowości rozliczenia kosztów swojej pracy przy prowadzeniu badań przemysłowych lub prac rozwojowych w ramach projektu tj. wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy z tytułu realizowanego „Projektu”. W konsekwencji, Zakład odmówił wydania pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w części dotyczącej powyższej tematyki.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz